«اس ام اس»، مشغله نوجوانان

آسمون و ریسمون ارتباطات 2


بسیاری از ما همیشه نوجوانانی را دیده ایم که دائما در حال رد و بدل کردن اس ام (پیامک) هستند ولی شاید کمتر با آماری از میزان شیوع این پدیده چند ساله در بین مردم روبرو شده ایم.

اس ام اس سرگرمی دائمی نوجوانان است

اس ام اس سرگرمی دائمی نوجوانان است

جدیدترین تحقیق در این باره نشان می دهد، رواج اس ام اس بازی بین نوجوانان بیشتر از جوانان و برعکس رواج ای میل به عنوان اولویت اول ارتباط با دیگران در بین جوانان بیشتر از نوجوانان است.

یافته های این پیمایش نشان می دهد هر چه سن کاربران بالاتر می رود بهره وری از ای میل نیز افزایش می یابد.

در حالی که ۴۲ درصد از نوجوانان آمریکایی پانزده تا هفده ساله بیشتر از اس ام اس برای ارتباط با دوستان خود استفاده می کنند، شانزده درصد از مسنجر(پیام بر) و ۲۷ درصد از ای میل برای این کار بهره می گیرند.

این آمار در سنین ۱۸ تا ۲۴ سال دستخوش تغییرجالبی می شود: ۱۹ درصد مسنجر،۳۴ درصد ای میل و ۳۴ درصد اس ام اس.

در سنین ۲۵ تا ۳۴ سالگی یعنی در زمان تثبیت موقعیت شغلی و حرفه ای آمار کاربران نشانگر وضعیت جدیدی است: تنها ۵ درصد از مسنجر و ۱۰ درصد از اس ام اس استفاده می کنند در حالی که ۷۸ درصد از ای میل بهره می گیرند.

از سن ۳۵ سالگی به تدریج ای میل وسیله ارتباطی پرمصرف تری است و این نشان می دهد که افراد میانسال یا کهن سال چندان رغبتی به استفاده از ابزارهای تازه  ارتباطی برای ارتباط با دیگران ندارند و ارتباط سنتی کتبی را ترجیح می دهند.

در سنین ۳۵ تا ۴۴ سال ای میل ۷۸ درصد، اس ام اس ۱۰ درصد و مسنجر ۵ درصد کاربرد داشته اند و در رده سنی درصد استفاده از ای میل در آمریکا به هشتاد درصد می رسد. در سنین ۵۵ تا ۶۴ سالگی ای میل ۸۷ درصد کاربران از ای میل استفاده می کنند و تنها ۳ درصد از اس ام اس.

افراد بالای ۶۵ سال در این تحقیق اظهار داشته اند که هیچ گاه از مسنجر یا اس ام اس استفاده نکرده اند، در حالی که نزدیک به نود درصد ازآنها از ای میل برای برقراری ارتباط با نزدیکان خود بهره می گیرند.

با این حال این تحقیق نشان می دهد که تلفن همچنان وسیله ارتباطی اصلی برای تماس بین افراد خانواده و آشنایان باقی مانده است.

یافته های این بررسی همچنین نشانگر آن است که مردان جوان، مجرد، تحصیل کرده و صاحب مشاغل عالی بیشتر از ای میل و گاهی از اس ام اس استفاده می کنند. در حالی که زنان فاقد شغل یا دارای مشاغل معمولی بیشتر از اس ام اس برای برقراری ارتباط با دوستان خود استفاده می کنند و بیشترین میزان تماشای روزانه تلویزیون در میان این گروه گزارش شده است.

درحالی که از نظر نوجوانان ای میل وسیله ارتباطی «رسمی» محسوب می شود، آنها بیشتر تمایل دارند تا از وسایل شخصی تر و غیر رسمی تر نظیر اس ام اس استفاده کنند.

رواج اس ام اس در میان مردم که گاه موجب دردسرهایی هم می شود اما پدیده ای است که در سالهای آینده شکل تازه ای به ارتباطات موبایل خواهد بخشید زیرا ویژگی های خاص خود را دارد که اصولا با فرهنگ نوجوانی سازگار است.

منتشر شده در: پندار

۸۷/۸/۱۹ – ۲۱:۲۱ – امید حبیبی نیا

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s