sidney pollack

ياد ياران ♦ سينماي جهان

اميد حبيبي نيا omidha@gmail.com – پنجشنبه 9 خرداد 1387 [2008.05.29]

‏سيدني پولاک، يکي از آخرين بازمانده هاي نسل کارگردان هاي بزرگ، سازنده فيلم هاي مشهوري چون به اسب ها ‏شليک مي کنند، مگرنه؟، سه روز کندور، ياکوزا، آن طور که بوديم، سوارکار برقي، توتسي و از درون آفريقا دوشنبه ‏شب گذشته (26 مه، 6 خرداد) درگذشت. به همين مناسبت نگاهي گذرا به زندگي وکارنامه وي انداخته ايم….‏

polak1.jpg

سيدني پولاک‏
‎يکي از آخرين بازمانده ها‎

کارگردان فيلم هاي مشهوري چون به اسب ها شليک مي کنند، مگرنه؟ توتسي و از درون آفريقا دوشنبه شب گذشته(26 ‏مه، 6 خرداد) در خانه خود درحالي که همسر و فرزندانش بر بالينش بودند درگذشت.‏

سيدني پولاک که اخيرا مستندي از او به نام طرح هاي فرانک گري درايران به نمايش درآمده بود، از ده ماه پيش که ‏پزشکان اعلام کردند به سرطان پيشرفته مبتلا شده، تا روزهاي آخر به کار خود ادامه داد.‏

جورج کلوني که با پولاک در فيلم مايکل کلايتون هم بازي بود، در بيانيه اي به مناسبت مرگ وي نوشت: «سيدني جهان ‏را کمي بهتر، سينما را کمي بهتر و حتي شام را کمي بهتر ساخته بود.»‏

سيدني پولاک در اول ژوئن 1934 در خانواده يهودي مهاجري که از روسيه به آمريکا رفته بودند متولد شد، او با وجود ‏جدايي والدينش از يکديگر توانست سرانجام به يک مدرسه بازيگري در نيويورک زير نظر استنفورد ميزنر راه يابد. ‏پولاک يا آن گونه که آمريکايي ها نامش را تلفظ مي کنند «پالک» خيلي زود به تلويزيون راه يافت و در آنجا علاوه بر ‏بازيگري سمت هاي مختلفي را از دستيار کارگرداني تا تهيه کنندگي اجرايي برعهده گرفت.‏

آغاز کار پولاک در تلويزيون به عنوان کارگردان در دهه 1960 با دو سريال مشهور فراري و آلفرد هيچکاک تقديم ‏مي کند، اعتبار بسياري براي وي به ارمغان آورد. پولاک فيلم ريسمان باريک (1965) وارد سينما شد که داستانش در ‏باره يک کارآموز روانشناسي باليني با بازي سيدني پواتيه است که در شب کشيک خود در مرکز فوريت هاي ‏روانپزشکي با تلفن زني (آنا بنکرافت) که مي گويد مقدار زيادي قرص خواب آور به قصد خودکشي خورده است، ‏روبرو مي شود. فيلم نامزد دو جايزه اسکار شد و علاوه بر موفقيت در گيشه، نقدهاي تحسين آميزي نيز از سوي منتقدان ‏دريافت کرد. ريسمان باريک نويدبخش ظهور کارگردان مولف ديگري در دهه کارگردان هاي مولف سينماي آمريکا ‏شد.‏

polak2.jpg

موفقيت اين فيلم سبب شد تا وي در همان سال فيلم ديگري با عنوان اين ملک مصادره شده[در ايران با نام اين ملک ‏متروک شده شناخته مي شود] را با حضور بازيگران مشهوري چون ناتالي وود، رابرت رادفورد، کتي ريد، چارلز ‏برانسون و ماري بدهام کارگرداني کند.‏

فيلمنامه فيلم را فرانسيس فورد کاپولا، فرد کو و اديت سامر براساس نمايشنامه مشهوري از تنسي ويليامز در باره دوران ‏بحران و رکود اقتصادي آمريکا و کشورهاي غربي در دهه هاي دوم و سوم قرن بيستم -معروف به دوران رکود بزرگ ‏اقتصادي-نوشته بودند. اين فيلم نيز با تحسين بسياري روبرو شد و ناتالي وود براي بازي در آن نامزد اسکار شد.‏

polak3.jpg

در سال 1969 پولاک يکي از فيلم هاي کلاسيک هاليوود در اين دهه را ساخت: به اسب ها شليک مي کنند، مگرنه؟ که ‏بازهم در باره دوره رکود اقتصادي در آمريکاست.‏

داستان فيلم که از کتابي به همين نام نوشته هوراس مک کوي اقتباس شده در باره يک محکوم به اعدام است که آرزو ‏داشت کارگردان سينما شود و در آخرين لحظات زندگي وقايع زندگي خود را به خاطر مي آورد.‏

فيلم پس از آنکه با نقدهاي مثبت بسياري روبرو شد، در 9 رشته از جمله بهترين کارگرداني نامزد اسکار شد که براي ‏بهترين بازيگري نقش دوم مرد به اين جايزه دست يافت.منتقدان فيلم نيويورک نيز جايزه بهترين بازيگر زن را به جين ‏فوندا براي بازي در همين فيلم اهدا کردند و جايزه منتقدان فيلم آمريکا براي بهترين فيلم در سال 1969 به اين فيلم تعلق ‏گرفت.‏

polak4.jpg

پولاک موفقيت خود را با آن طور که بوديم با بازي باربارا استريسند و رابرت ردفورد در سال 1972 تکرار کرد، ‏داستان عاشقانه پرتنشي که براساس فلاش بک شکل گرفته است: کتي موروسکي يک کمونيست ضدجنگ که عاشق ‏هابل گاردنر افسر نيروي دريايي مي شود.‏

ترانه هاي فيلم علاوه برخود فيلم به سرعت به شهرت و محبوبيت رسيد و فيلم جايزه اسکار براي بهترين موسيقي و ‏بهترين ترانه را از آن خود ساخت، باربارا استريسند نيز نامزد اسکار بهترين بازيگري زن شد.‏

پس از آن سيدني پولاک با فيلم سه روز کندور وارد صحنه سياست روز آمريکا پس از رسوايي واترگيت و شکست در ‏جنگ ويتنام شد، داستاني در باره يک مامور سازمان ‏CIA‏ که گروهي در صدد شکار وي هستند.‏

فيلم بعدي پولاک ياکوزا نام داشت يک فيلم نوآر که پل شرايدر جوان فيلمنامه اش را نوشته بود و خيلي سريع در ميان ‏دوستداران گونه تريلر جايگاهي مهم به دست آورد. ‏

polak5.jpg

در سال 1982، پولاک با توتسي بار ديگر تحسين منتقدان را برانگيخت. فيلمي کمدي در باره بازيگري که هيچ شرکتي ‏حاضر به کار با او نيست و او ناچار مي شود براي به دست آوردن نقشي در يک سريال عامه پسند به لباس و هيبت زن ‏ها دربيايد. ‏

داستين هافمن براي اين فيلم که به ظاهري زنانه درآمده بود نامزد اسکار شد و پولاک براي نخستين بار نامزد اسکار ‏بهترين کارگرداني شد. جسيکا لانگ نيز اسکار بهترين بازيگر نقش دوم را به دست آورد. فيلم با نه نامزدي اسکار و ‏يک اسکار به فروش خيره کننده اي در همان سال دست يافت.‏

سه سال بعد، پولاک با فيلمي که بسياري آن را بهترين فيلم پولاک مي خوانند، تماشاگران را به سينماها کشاند: از درون ‏آفريقا که در مجموع 28 جايزه اصلي از جمله هفت جايزه اسکار را از آن خود ساخت.‏

polak6.jpg

اين فيلم با بازي مريل استريپ و رابرت ردفورد در باره داستان عشقي نافرجام در کنيا در دهه هاي ابتدايي قرن گذشته ‏است. اين فيلم اسکار کارگرداني را براي سيندي پولاک به ارمغان آورد که در کنار بهترين فيلم، بهترين فيلمنامه ‏اقتباسي، فيلمبرداري، موسيقي، کارگرداني هنري و صدا، فيلم برنده اصلي اسکار آن سال بود.‏

شرکت بر اساس رماني از جان گريشام، سابرينا بازسازي فيلم کلاسيک دهه پنجاهي با همين نام، عشق اتفاقي، مستندي ‏با نام طرح هاي فرانک گري آرشيتکت مشهور و مترجم با بازي نيکول کيدمن از فيلم هاي بعدي او هستند که همگي با ‏موفقيت تجاري همراه بودند.‏

آخرين کار او فيلم تلويزيوني بازشماري شنبه شب از شبکه ‏HBO‏ پخش شد که وي تهيه کننده آن بود و در باره انتخابات ‏رياست جمهوري آمريکا در سال 2000 است که در آن ال گور به رقابت بسيار نزديک با بوش پرداخت و بازشماري ‏آرا در ايالت فلوريدا به مناقشات بسياري منجر شد و برخي معتقد به تقلب و دسيسه توسط جمهوريخواهان بودند.‏
سيدني پولاک قرار بود خود کارگرداني اين فيلم تلويزيوني را برعهده بگيرد ولي رو به وخامت گذاردن حالش سبب شد ‏تا در اوايل شروع فيلمبرداري اين کار به کارگردان ديگري سپرده شود. اين فيلم زماني از اين شبکه پخش شد که به گفته ‏مدير برنامه هايش او آنقدر درد داشت که نتوانست آن را ببيند.‏

polak7.jpg

اوئن رويزمن، مدير فيلمبرداري که در پنج فيلم از جمله هاوانا و توتسي با پولاک کار کرده است مي گويد: فيلم هاي او ‏مانند يک قطعه موسيقي ناب شاعرانه و از نظر زمان بندي بي نقص هستند.‏

لئونارد مالتين، منتقد و مورخ سينما نيز گفت: کار پولاک هم در زمينه انتخاب سوژه ها و هم رويکردش به آنها بسيار ‏ارزشمند بوده است.‏

به اعتقاد بسياري فيلم هاي پولاک در طول چهاردهه اخير بازتابي از گرايش هاي جامعه آمريکايي به موضوعات ‏اجتماعي و سياسي بوده است، فيلم هايي که براي بسياري از علاقمندان سينما هم حرفي براي گفتن دارند و هم خاطره ‏برانگيزند.‏

پولاک همچنين در فيلم هاي بسياري از کارگردانهاي مشهور چون وودي آلن (شوهران و همسران)، رابرت آلتمن ‏‏(بازيگر) و استنلي کوبريک (چشمان کاملا بسته) ظاهر شده است به کارگرداني مشهور است که بهترين بازي ها را از ‏بازيگرانش مي گيرد.وي گفته بود که هميشه با بازيگرانش مفصل گفتگو مي کرده و پيش از آغاز هر صحنه به آنها مي ‏گفته است: «بيا اين را بازي نکنيم»!‏

پولاک زماني گفته بود: بسياري فکر مي کنند که وقتي شما کاري مانند من در هاليوود داريد ساختن فيلم هاي شخصي با ‏استوديوها بزرگ و ستارگان مشهور بسيار مشکل است اما تصور مي کنم من با فيلم هاي شخصي متفاوتي که ساخته ام ‏همه را فريب داده ام.‏

پولاک يکي از اعضاي موسس انستيتو ساندنس و بنياد فيلم آمريکا نيز بود که بيش از هفتاد فيلم بلند سينمايي و دهها ‏سريال تلويزيوني را به عنوان کارگردان، تهيه کننده و يا بازيگر در کارنامه خود دارد.‏

ساعتي پيش، ريچارد شيکل، منتقد تايم در سايت اين رسانه نوشت: سيدني کارگرداني مستقل در هاليوود باقي ماند و نگاه ‏شخصي اش در فيلم هايش آشکارا جلوه مي کند. اما برخلاف بسياري از کارگردان هاي بزرگ هيچ گاه خود بزرگ بين ‏نبود.‏

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s